Monday, March 7, 2016

Mac, apakah ini bulan untuk terluka ?




Lewat petang itu, bersaksikan dua mata ini  aku lihat sepasang merpati sedang mesra bercinta ;

Di saat itu aku tertanya-tanya siapakah gerangan yang berjaya mengukir senyum-senyum bahagia di setiap inci wajahmu ?
Kerana aku lihat, senyum itu cukup bahagia ; malah tersangat bahagia.
Aku kira, si dia pastinya telah berjaya menawan hati mu;

dan kamu tahu?
Di saat itu, aku merasakan seakan-akan,
ada belati tajam yang menyiat-nyiat sekeping hati, menjadi rabak,lunyai,hancur,
berkecai menjadi zarah-zarah kecil yang langsung tidak boleh tercantum kembali.

mungkin kamu tidak pernah peduli tentang tiap-tiap bahasa yang aku katakan ke kamu ; dan mungkin juga kamu fikir itu cuma bahasa bodoh yang tidak perlu kamu balas kembali.

tidak mengapa, sekurang-kurangnya, setelah sekian lama ia menjadi tanda tanya ; bersaksikan Mac ini, Tuhan pertunjukkan aku dengan jawapan dari Nya.


Tidak mengapa ; bukan salah kamu ;
salah aku, yang tidak tahu membezakan antara ; kata ya atau penolakan halus yang pernah kamu berikan kepada aku.



Mac, hari ini kau jadi saksi ; untuk aku padam episod luka ini ; biar jadi sejarah. Dan aku janji ; episod ini tidak akan bersambung lagi. 

No comments:

Post a Comment

komen yang indah-indah sahaja :)