Thursday, July 21, 2011

how to deal with -STRESS . .

assalamualaikum dan salam sejahtera kawan kawan yang super-duper ROCK :) how are you guyssss? and i hope u're fine. . and me,baik baik sahaja. tak sakit. masih sihat. .

mood? mood dah ok. . totally ok right now,. . .

"azie,serius aku benci gila dengan kau yang semalam"

#farah

teeheeee. kenapa dengan aku "yang semalam" ? ok. sebab semalam aku ter-marah dia. sebab semalam aku ter-meninggi kan suara dekat dia. sebab semalam aku ter-tengking dia. dan sebab semalam aku ter-buat dia sakit hati dengan aku. even dengan semua orang aku macam tu. kot?

buruk,memang buruk. .

ah. semalam,semalam punya cerita. . sekarang dah ok. jadi,biasa biasa sudah lerr. terima kasih kerana berterus terang. dan aku sendiri baru sedar. . semalam aku teruk gila kan? -.- yeah. grrrr.

it started from that "word" . what word? (ok. bia aku simpan dalam hati)

-.-

..........................................................................................


biasa biasa sudah lah. .

hari ni. hari macam biasa biasa. biasa biasa macam mana? biasa biasa macam tu lah. . tapi tak macam selalu. selalu macam mana? selalu macam gitu lah. sedang mengalami hyper-tension. stress. that it! 

jadi? jadi apa? untuk menghilangkan rasa rasa sengal sengal dia badan. . . errrr. . sorry,

untuk menghilangkan rasa rasa stress yang masih ber-baki ni,aku pun dengan rajin-nya mencari petua petua untuk hilangkan stress dekat pakcik google,

......................................................

 

1. Senyum : senyum. senyum walaupun hati kita tengah sakit. hati je yang sakit tapi mulut tak kan? jadi tak salah kalau kita sedekah-kah senyuman kita tu untuk orang lain. at least dapat jugak kita release kan tension kita tu. senyum tu pun satu sedekah kan? jadi tak salah kalau senyum dengan ikhlas. pahala dapat. . dan boleh legakan perasaan yang tengah ber-celaru lagi. 
kan?
jadi. senyum . senyum dan senyum!



2. Bertenang : maksudnya dekat sini. walau apa pun masalah. walau sebesar mana pun masalah yang kita hadapi. cara yang paling baik untuk atasi,adalah dengan cara bertenang!. (ok. aku memang fail. bab bab menenangkan diri ni -.-) contohnya,relaxkan otak. jangan buat keputusan dalam keadaan marah.
nanti kalau tersalah buat keputusan kan susah?
dan lagi bagus kalau kita banyakkan ber-istifar. oh yeah. itu memang wajib kan?
tuhan ada dengan kita setiap masa. jadi. . minta pertolongan daripadanya yang
ESA.
jadi lagi bagus kalau tengah stress atau tansion gila,pergi solat ke mengaji ke.
kalau tak boleh. istifar dah cukup.
teeeheeeee.
faham lah kan,kalau perempuan
:P


3. Peluk : maksudnya disini,cara yang mungkin dapat legakan sikit ketegangan diri yang tengah stress tu dengan "memeluk" benda yang sedap dan boleh dipeluk.
as example,kalau ada pakwe,peluk lah pakwe ke. (ok. jangan !!!!! haaaaraaaam kann ? )
ok. seelok-eloknya peluk lah kawan kau yang baik dengan kau. mean,sahabat baik kau. dengan cara tu,kau orang pasti akan rasa yang korang sebenarnya,tak keseorangan dalam mengharungi liku liku hidup yang penuh dengan pancaroba.
(cehh ayaatttt. berbahasa habis kan?)
konklusinya, cari lah kawan kawan yang berisi sikit. supaya nanti kalau peluk rasa macam best jek.
HAHAHA.
bukan kawan jek. dengan mak o ayah kau ke. dengan teddy bear ke. dengan anak kucing ke. anak kambing ke. dengan apa sahaja lah. supaya bila kau peluk nanti kau rasa nikmat dan tenang je.
teehheeeee.
aku tak suka peluk peluk orang ni.
:P

4. Bersendirian : ok. yang ni aku selalu buat kalau tengah sedih ,tengah marah,tengah merajuk tak pun tengah stress . bersendirian bagi aku adalah cara paling tepat untuk kita dapat kan semula kekuatan dan ketenangan secara tak langsung dapat me-releasekan segala benda yang berserabut dalam otak.
maksudnya,banyak benda yang boleh dibuat bila kita bersendirian. 
for example,duduk merenung bulan di langit,mengira bintang bintang yang berkelipan,
teeeheeeee.
yang penting,sambil bersendirian kita kenalah fikir apa sebenarnya masalah kita. cuba muhasabah diri. cuba fikir jalan yang terbaik untuk hadapi semua masalah ni.
tidak ada masalah yang tak dapat diselesaikan.
that it!
jadi,cuba duduk sendirian. bercakap. dari hati ke hati. tanya hati kau. tanya jiwa kau.
apa masalah kau.
jaga dan belai "hati" kita dulu baru lah belai  "hati" orang lain.


5. sering memaafkan kesalahan orang lain : ok yang ni aku memang susah sikit nak buat -.- orang kata,memafkan tu senang ,tapi melupakan tu susah. kan? 
ok. teruskan . memang susah untuk kita maafkan kesalahan orang lain kan? adatlah manusia. ego tinggi melampau. setinggi gunung.
(cakap kat diri sendiri)
tapi. tak salah kan kalau kita memaafkan . kan? manusia semua buat salah kan.
sedangkan nabi ampunkan umat. inikan kita pulak manusia biasa.
teeeeheeeee.
dengan cara ini,hati kita akan lebih tenang setenang air sungai.
(air laut tak boleh. air laut berombak. ombak bergelora.)
dan sekaligus. akan mengurangkan tekanan atau stress yang dihadapi.
-.-
i'll try this one.


6. Ceria: selalu ceria. samalah macam memberikan senyuman tadi kan?  jangan bebankan diri kau dengan perkara perkara disekeliling kau. jangan tambah beban otak kau dengan masalah remeh temeh didepan kau.
cuba untuk meneruskan kehidupan. walaupun tengah berserabut.
ceria ceria. je dah lah.
(teringat pulak muka aku semalam)
-.-

7. Menjerit sekuat hati: ok. maksudnya dekat sini. kau boleh jerit sekuat-kuat hati kau. tapi,cari lah tempat yang strategik sikit nak jerit. dekat pantai ke. atas jeti ke. tapi tengok le dulu ada orang ke tak.
kang syok syok jerit orang pulak tengok. malu lah. tak memasal kena cop 
GILA.
-.-
selain dapat kepuasan,cara ni jugak dapat buat korang tenang. lega. otak pun kosong. tak caya cuba. aku selalu buat. aku tahu lah!


8. menyanyi lagu lagu rentak slow : maksudnya dekat sini. kalau tengah stress. dengar lah lagu. lagi bagus kalau kau nyanyi sekali. selain dapat nyanyi,kau dapat jugak luahkan perasaan. cari lagu yang dapat menenangkan jiwa kau. jangan dengar lagu yang rentak rock. nanti otak dengan hati kau makin panas.

p/s : lagi bagus kalau dengar ayat ayat suci al-Quran


9. gelak kuat kuat: senyum dah ceria pun dah. tapi aku kalau aku tengah stress ke apa. aku gelak kuat kuat. pi mampus lah kalau orang nak kata aku galak ke. gedik ke. tak tahu malu ke. diri aku. kita buat ikut benda yang selesa dengan kita. bukan ikut kehendak orang lain kan?
kalau gelak gelak kuat kuat macam tu. nanti mesti rasa tenang. seronok gila. rasa macam best gila.
hati pun ceria je. .
(tapi kalau dah stress tu stress jugak. nak senyum pun tak larat)



10. ALLAH : yeah. sepatutnye ini dekat atas. tapi atas ke bawah ke sama je kan? seperti yang kita ketahui
-.-
ALLAH,akan membantu setiap hambanya yang berada dalam kesusahan. jadi berdoalah. kalau kita sentiasa berdoa,dan mengingatinya,nescaya,DIA pun akan selalu tolong kita,bantu kita.
DIA jugalah,pendengar yang setia. DIA juga lah yang mengetahui segala-galanya. .

.



ok. dah habis. 10 benda atau perkara yang dapat kita buat bila tengah stress. .  saja saja nak share share dengan kau orang. point point ada yang aku google,ada yang datang dari idea sendiri. . ayat ayat panjang lebar tu. aku yang buat. boleh le  sikit bagi otak aku ni aktif sikit. . sambil menaip sambil berfikir kan?

mood: 
Malaysia vs Chelsea
-.-


k. bye~






Keep your sense of humor. There's enough stress in the rest of your life to let bad shots ruin a game you're supposed to enjoy.



1 comment:

  1. bagi ayie kalo stress..bnyk2 kanlah untuk istigfar..incya-Allah okay shje ty...

    ReplyDelete

komen yang indah-indah sahaja :)