Sunday, September 18, 2011

KARMA:: baik dibalas, baik.

KARMA. i started know about karma when i ter-listening a song sang by Faizal Tahir. at first, aku terfikir, kejadah apa entah KARMA tu. KURMA? makanan? wtf of KARMA? since that day kan, sini sana orang asyik cerita pasal karma. pasaipa, aku pun tak tahu. dan sebab rasa ingin tahu yang mendalam gila, aku pun mula menyiasat apa itu KARMA dengan bantuan Encik Google. kan? apa guna ada internet yang laju,kalau tak reti guna,kan?

maksud KARMA: senang kan, aku malas nak copy paste ayat orang, ikut kefahaman sendiri. sendiri faham kan? karma ni macam "something" yang kita buat tu, contoh, kita buat benda baik, balasan yang kita dapat pun, insyaallah baik. dan sebaliknya, kalau kita buat benda buruk or jahat, kita dapat balasan yang setimpal lah dengan apa yang kita buat ,kan?

think about it.

cuba tengok keliling. ramai kan manusia? ada manusia baik, ada manusia yang kurang baik, dan sebaliknya, depan kita baik belakang kita? :) itu manusia. sifat manusia. kau tuduh dia, dia tuduh kau. eh siapa yang salah? masing masing bela diri masing masing. masing masing tak nak mengaku kalah. kerja keras. pertahankan diri sendiri. kan? kenyataan. realiti hidup beb!

dan sekarang. aku sendiri alami. bila aku dah tahu apa itu karma. dan bermula dari saat itu. aku langsung tak kesah dengan apa yang orang lain nak tuju dekat aku. weyh bukan tuju lagu weyh. hehe. contohnya, kalau ada orang lain yang nak buat something yang buruk dekat aku, cuba nak jatuhkan aku, cuba nak kutuk kutuk even nak hina aku bagai. aku diamkan je. diam? pandai ke aku nak "diam" . ? dan aku akan cakap, kau tunggu lah karma kau. kau tunggu. see?

and, yah. sesuatu telah berlaku tiga tahun lepas. dan "sesuatu" tu memang aku tak-kan lupa pun sampai bila-bila.  kalau cerita sepuluh tahun lepas aku boleh ingat tak-kan tiga tahun lepas aku boleh lupa, ye tak? perit, pahit. eh. susah lah nak lupa. even aku dah pun maafkan dia, tapi, apa yang dia cakap aku memang tak-kan pernah lupa sebaris ayat yang keluar dari mulut dia aku tak pernah lupa . maaf? dah.  tapi, sejak tahun lepas, aku tak rasa yang aku ikhlas maafkan dia. senang cerita. memang maaf aku untuk dia adalah palsu semata-mata. 

aku malas nak cerita panjang panjang. tak guna sebenarnya kalau kita berbaik baik dengan manusia yang hidung tinggi. berlagak. ego lebih. semua dia betul. konon dia perfect. eh. aku rimas. sumpah rimas. kalau tiga tahun lepas aku pernah doakan apa yang kau cakap dekat aku, jadi balik dekat kau. dan hari ni, dan seterusnya, aku akan buat benda yang sama. maafkan aku, memang kau layak untuk itu . 


 

i believe in KARMA,
 "what goes around, comes around, what goes up, must come down"

konklusinya, (macam nak buat penutup karangan) . fikir dulu nak buat apa. fikir dulu nak cakap apa. banyak benda dah jadi, banyak benda yang dah aku tahu. dan aku rasa, sekarang, tuhan akan balas semua benda yang kita buat sekelip mata je. on time je, tak tunggu masa hari akhirat pun, bila bila masa kita akan dapat balasan-balasan tu. aku tak cakap aku baik. aku pun banyak buat salah dekat orang ------" manusia, mana pernah lari dari buat salah beb? 

so, hati hati lah bila nak buat apa apa, hati hati lah bila nak ber-"kata kata" bak kata pepatah,

cakap siang pandang pandang, cakap malam -------- sila sambung.
aku fail bab pepatah melayu ni.
hehehe.

.


akhir kata, assalamualaikum kawan-kawan yang super-duper ROCK!

2 comments:

  1. Karma memang ada. Especially to those yang teraniaya. Memang cepat karma tu sampai. Hehe.

    ReplyDelete
  2. wat u give u get back, wat goes around come around.hehe:)

    ReplyDelete

komen yang indah-indah sahaja :)